2e verslag Peru

Hier onze 2e verslag.

Na 2 nachten bij MAMA YACHI geslapen te hebben zijn wij verder getrokken door Colca Valley richting Puno. Een stad waar de standaarden niet zo hoog laag lagen, het was er wel in de avond erg koud. Puno was de stad waar wij voor 2 dagen (1 nacht) naar de Uros eilanden gingen en waar wij sliepen op Amantani eiland bij de lokale bevolking.

Nou dat hebben wij geweten, Mir en ik zijn  best wel wat gewend maar hier gingen we wel heel ver terug in tijd. Koken op houtvuur, er was geen schoon laat staan warm water. De slaapkamer was nog redelijk, maar de matrassen waren een drama. Wij sliepen op een matras zo hard als een plank en met hele zware dekens. Onze gastvrouw (zie foto, de vrouw die de aardappelen aan het wassen is) zorgde voor onze maaltijd. Wij waren gelukkig met nog een stel een Amerikaan en zij was Frans en sprak zeer goed Spaans en hebben ons uiteindelijk kunnen vermaken. S'avonds hadden wij een traditioneel feest waar wij in traditionele kleding werden gehesen, alle gasten (in totaal 33 mensen uit de hele wereld) waren verkleed en hebben gedanst met de lokale bevolking, erg leuk !! Wij waren in het gezelschap de enige Nederlanders.

In de avond ben ik met een groep mee geweest om Pacha Papa (Vader Aarde) en de zonsondergang te bezichtigen/ fotograferen. een klim tot over de 4000 meter. Mirjam ging niet mee zij heeft teveel last van de hoogte bij een te hoge inspanning. Er is veel minder zuurstof in de lucht en je bent heel snel moe/kortademig. Het was zeker de moeite waard om deze klim te doen.

Na Puno zijn wij met een tourbus naar Cusco gegaan , de stad van de Inca's en voormalig hoofdstad van Peru. Tijdens deze rit die 10 uur duurde hebben wij verschillende en mooie stops gemaakt, een oude Inca Stad, een hele oude en traditionele kapel/kerk bezocht, vergezichten onderweg, een heerlijk lunch genoten, Puraka geweest en een museum bezocht. De dag vloog voorbij. De hoogte was continue boven de 3500 meter.

Tegen de avond kwamen wij in Cusco aan, heerlijk gegeten en dat is niet verkeerd in Peru.

De volgende dag een vrije te besteden dag, heerlijk door Cusco gebanjerd, gegeten en gedronken. De volgende dag hadden wij een stads- countryside tour in en buiten Cusco. Ook dat was weer geweldig en goed georganiseerd.

Cusco een mooie stad met veel beleving en mooie dingen om te zien.  Na 2 nachten zijn wij op de trein gezet om de verborgen stad Machu Picchu te gaan bewonderen . Deze stad is pas in 1912 ontdekt. Voordat we naar Machu Picchu gingen, hadden wij nog een dag en nacht in Aguas Calientes, een super toeristisch dorp met alleen winkeltjes en restaurantjes en was weinig tot niets te doen. Dat viel even tegen na al dat mooie wat we al gezien hadden. Peru is arm maar heel mooi !!!

De volgende dag zou alles goed maken Machu Picchu. Om 03.45 uur opgestaan om de bus van 05.30 uur te pakken. Om 04.35 stonden wij al in een hele lange rij om de rit naar Machu Picchu te krijgen. De bussen reden op en aan. Om 06.15 uur waren we in Machu Picchu, wij reden langs diepe ravijnen zonder enige vangrail.

Machu Picchu schitterend om te zien. Zie foto's. Wij hadden een gids maar die was op een gegeven moment pleiten. Hij heeft ons niet goed geïnformeerd, zo erg was dat niet want wij zijn ondernemend genoeg om er iets moois van te maken en dat hebben wij gedaan.

Ik stop ermee en wij gaan verder Cusco ontdekken en morgen nog een hele mooie dag naar De Heilige Vallei, Maray, Pisac en de zoutmijnen van Maras.