De reis gaat door Lesotho en Zuid-Afrika van 19-09 t/m 07-10. We landen in Durban en dan via Lesotho (een land midden in Zuid-Afrika) naar de zuidkust van Zuid-Afrika om daarna door te reizen naar onze eindbestemming eindbestemming Kaapstad.

Hieronder enkele foto's van onze reis tot nu toe. Er is helaas niet altijd internet aanwezig. Scroll gewoon naar beneden. Veel kijk en leesplezier.

Wil je een reactie dat kan , zie onderaan de pagina.

06-10-2016: Hier ben ik weer met een kort verslag over onze reis. Na Addo NP zijn we doorgereden naar Buffelsdrift een resort met tenten, ik bedoel geen tentje maar een luxe tent, want deze plek hebben wij tijdens de vakantiebeurs gezien en geboekt. Hennie kent de eigenaren en het begon gelijk goed. Wij kregen van de eigenaar een upgrade. Wij mochten aan het water staan. Dat betekende dat je wanneer je op bed lag zo naar buiten kon kijken, water en bergen. Prachtig! In Buffelsdrift hebben we verschillende dingen ondernomen, een prachtige bergtour door Swartzberg (4x 4) , Struisvogel farm geweest, geknuffeld met Olifanten. Super vet ! Wij zijn naar de mooiste grotten van Zuid-Afrika The Cango Caves en Prins Albert geweest.  In dit hele mooie resort liepen de wilde beesten rond zoals Nyala's (soort hert) . In de dam waar wij op uit keken, zwommen diverse beesten en nijlpaarden.

Na Buffelsdrift zijn wij naar een Winery (Wijnboerderij) geweest genaamd Excelsior gelegen in Robertson. Daar was het totaal weer anders en proefde wij diverse lekkere wijnen, een avondje iets teveel  zelfs hahaha. Op deze winery leerde wij James The Butler kennen, een jongeman uit Zimbabwe met strik. Geweldig hoe hij ons van dienst was. In een golfkarretje hebben wij de omgeving verkend, met basket met wijn en nootjes, dan weet je het wel.

Toen wij genoeg hadden van de wijn zijn we maar doorgereden naar Hermanus, waar wij hoopten Walvissen te zien. Wij hebben alleen walvissen op afstand gezien en niet in de bekende baai van Hermanus. Hermanus was een prachtig toeristisch dorp. Wij hebben gewandeld en op diverse plekken gespot naar walvissen, maar vergeefs. Mensen informeerde ons over hoeveel walvissen ze wel niet gezien hebben in de baai, maar dat mochten wij treffen, deze kleine tegenvaller mocht de pret niet drukken. Onderweg een stop gemaakt bij Betty's Bay om de pinguïns kolonie te bekijken en daarna weer op weg naar onze laatste bestemming Kaapstad (Cape Town).

Dinsdag 4 oktober zijn wij aangekomen bij Lodge Frogg's Leap in Hout Bay (buitenwijk van Kaapstad) en wat voor een verblijf, schitterend!

Vanuit Hermanus zijn wij gelijk doorgereden naar "De Tafelberg" om te genieten van het uitzicht op Kaapstad, maar het was zo druk dat het ons handig leek om een andere keer te gaan. Hennie (onze gids) had een alternatief "Signal Hill" wat een ander uitzicht opleverde en wat was het prachtig. Ik heb hier een nieuwe ervaring opgedaan. Ik ben letterlijk en figuurlijk van een berg afgelopen (450 meter) om met een parachute te gaan zweven/vliegen - TANDEM PARAGLIDING - alles is opgenomen filmpje en foto's volgen later, . Met een professionele Paraglider Karolina ben ik samen gaan zweven op 450 meter hoogte. Overzicht over Kaapstad , uitzicht op Tafelberg, Leeuwenkop . Ik heb er maar 1 woord voor PRACHTIG !!!

Gisteren zijn wij naar het centrum van Kaapstad geweest, de rijkste streek van Kaapstad "Clifton Bay" bezocht, doorgereden naar Simons Town om Boulders Beach te bezoeken, dat viel ons erg tegen. Korte stop en door naar de "Kaap De Goede Hoop". Het zuidwestelijkdte punt van Afrika. Kaap de Goede Hoop waar de Nederlander Jan van Riebeeck in 1652 een verversingspost voor VOC vestigde. Vanuit deze post kwamen er steeds meer burgers en zo langzaam aan is er een hele kolonie van mensen ontstaan.

Na een paar uur gewandeld te hebben zijn wij weer terug gereden naar Hout Bay om Calamari (inktvis ringen) en Prawns (garnalen) te eten, op advies van Hennie. Voordat we bij ons restaurant aankwamen hebben wij als toetje Chapman's Peak bezocht. Na wat foto's zijn we gaan eten en wat waren die inktvis ringen lekkerrrrrrrrrr. S'avonds een avondje gekaart (Hansie gewonnen, eindelijk) en wat gedronken, bier, wijn, Brandy met Tab, gezelli !!

Dit is onze laatste update en gaan nu lekker ontbijten. Wij wensen iedereen een hele fijne dag en wij gaan naar ROBBEN EILAND.

IK kan niet teveel foto's downloaden.

05-10-2016: Goedemorgen allemaal,  Het is 06.50 uur en wij hebben weer eens goed en redelijk stabiel internet. Wij zijn gistermiddag aangekomen in Kaapstad (Cape Town), wat een wereldstad! Als eerste wilde wij naar de Tafelberg, maar helaas wat een drukte, wachttijd meer dan 2 uur. Het was erg warm weer zo'n 32 graden, vandaag wordt het helaas 20 graden.  Wij hebben nog tijd genoeg om deze Tafelberg te bezoeken.

Maar eerst een kort verslag wat wij tot nu toe (2 dagen voor vertrek) hebben gedaan. Na Lesotho zijn we naar Clarens gereden een heel artistiek dorpje met veel kleine galerijen. Heel leuk en gezellig dorpje waar wij in de ochtend heerlijk door dat dorpje hebben gewandeld.

Na Clarens zijn wij de Nationale WildParken van Zebra Mountain en Addo Elephant National Park gaan bezoeken, daar keken wij met z'n alleen naar uit. Hopelijk zien wij dan eindelijk het Luipaard of Cheetah, en dan hebben wij onze BIG 5 compleet, maar helaas weer niet mogen zien net zoals in 2012 (andere kant van Zuid-Afrika).

Wij reden na Clarens door naar Die TuinHuyse in Cradock, daar hadden wij een ieder een heel huis in Victoriaanse stijl tot onze beschikking, deze huizen zijn meer dan 200 jaar oud. Erg mooi, leuk om mee te maken maar erg groot. Ik denk persoonlijk dat de geesten van de oorspronkelijke bewoners hier en daar nog wel rondzwierven hahaha. Het originele hotel was ook helemaal in stijl. Vroeg opgestaan en met goede zin wij op zoek gegaan naar de wilde dieren van Afrika. Zebra Mountain NP is niet zo'n heel groot park met vele open vlaktes, een heel mooi park en hoop mooie en voor onze weer nieuwe wilde dieren, zoals de Gemsbok, de Secretaris Vogel en de  Berg Zebra.

Na Cradock zijn we doorgereden naar Addo Elephant NP waar wij op het park sliepen in Rondavels (ronde huisjes met rieten daken, traditioneel) om hopelijk Olifanten gaan belevenn, maar niet één maar velen in troepen en die hebben wij gezien met natuurlijk vele andere dieren. Onze gids Hennie kent ADDO op z'n duimpje en weet en kent de dieren en hun gewoontes, want hij komt hier regelmatig ook in zijn vrije tijd. 2 dagen turen en op zoek en genieten van deze dieren hoe ze leven. Super en bijzonder om dit weer mee te maken Wij hebben groepen olifanten, wildebeesten, hartenbeesten, zebra;s gezien.Olifanten meer dan 25 stuks in een groep. Zo gaaf !!. Het verhaal wordt vervolgd, de volgende plaats is Buffelsdrift wat wij daar weer hebben meegemaakt was weer een unieke ervaring, knuffelen met olifanten......

24-09-2016: In Morija hebben wij een tour gekregen van een lokale bewoner, Kifoewe genaamd. Hennie had dit weer eens geregeld samen met Bridget de eigenaresse van de Lodge.

Het was een enerverende tour door het dorp Morija, met als hoogte punt een bezoek aan de plaatselijke bar. Daar hebben we gezamenlijk met een aantal bewoners van Morija, Sorgum gedronken, zelf gemaakt bier. Wij werden welkom geheten door de oma (eigenaresse) van de bar. Het was bijzonder biertje. Tijdens de tour leerde wij de leefwijze en denkwijze van Morija steeds beter leren kennen. In de middag was er een optreden i.v.m. 50 jarig onafhankelijkheid van Morija van een amerikaanse band. Wat er toen weer gebeurde, was weer uniek. De jonge meiden van Morija wilde opeens allemaal op de foto met Mirjam en Debby. Zij hebben samen met hen gedanst. Echt super gaaf !!!

23-09-2016: Nadat we 2 dagen in Katse Dam hebben vertoefd zijn we doorgereden naar Morija (Lesotho) dwars door het land heen, het was een lange maar een zeer mooie tocht door dit bijzondere maar arme land. Onderweg kwamen zoveel mooie dingen tegen, mensen en kinderen die ons toejuichen, schitterende vergezichten, het dagelijkse leven in Lesotho. Hennie vertelde ons dat de lokale mensen om SWEETS roepen (snoepjes), maar dat moet je niet geven want daar krijgen zij slechte tanden van en hebben geen geld voor een tandarts, dus fruit geven, alleen dat is niet te verkrijgen. Wij hebben wat appels uit de lodge meegenomen om weg te geven. Prachtig hoe dankbaar deze mensen zijn!!

In Morija sliepen wij in een prachtig traditionele Lodge. De eigenaresse deelt en doet zeer veel voor de community in Morija. Een paar foto's om een indruk te krijgen.

19-09-2016: Onze vlucht ging om 21.50 uur met een A380 van Emirates Airlines (grootste Airbus 800 passagiers) van Schiphol naar Durban (Zuid-Afrika) daar stond onze super gids Hennie van http://2africareal.com/ op te wachten. Dit is de 2e keer dat wij (Hans, Deb, Mirjam & Henk) met Hennie op pad gaan.

Op weg naar ons eerste verblijf Bally High in Durban. Na 19 uur vliegen incl. 4 uren wachten in Dubai hebben we eerst heerlijk gegeten en om 21.30 uur lagen we al op bed om de volgende naar Drakensberg en Clarens te gaan.

De volgende dag stond onze eerste activiteit op het programma,  bezoeken en stukje beklimmen van de Drakensberg. Misschien de meest bekende berg van Zuid-Afrika samen met de Tafelberg die wij later gaan bezoeken. Hier staan we op circa 2600 meter hoogte. We hadden de pech dat erg heiig was en het uitzicht iets minder was, maar dat mocht de pret niet drukken. Nadat we de Drakensberg hebben bezocht reden we door naar Clarens een artistiek dorpje waar vele kunstenaars werkzaam zijn.

Na een heerlijke nacht gaan we op weg Lesotho een land dat in het land van Zuid-Afrika ligt. Het is het hoogst gelegen land van de wereld. Wij zaten daar 4 dagen om het land en cultuur te proeven. Het eerste wat ons op viel was de vriendelijkheid van de mensen. Iedereen zwaaide naar ons en vonden het prachtig . Het is een heel bijzondere ervaring om hier te mogen zijn. Wij rijden continue boven een hoogte van 2500 meter, met het hoogste punt 3100 meter. Onderweg kom je van alles tegen vele jonge herders met schapen, koeien, ossen, ezels op zoek naar voedsel en handel.

De volgende dag gingen we naar de Katse Dam waar wij 2 nachten verbleven. Wij hebben o.a. de Katse Dam bezocht, een unique waterproject in Lesotho om zo het water te kunnen blijven regulieren voor Lesotho en Zuid-Afrika (foto volgt later). Hier sta ik in het lokale dorp Katse Dam waar wij een bezoek mochten brengen in het dorp. Dit had onze gids Hennie weer super geregeld, deze mensen ontvangen niet vaak blanke mensen laat staan toeristen hahaha. Het was een hele mooie en unieke ervaring. Wat een happening was dat.